-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4121 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

آيا تمام آنچه در مراثي و تعزيه ها گفته مي شود حقيقت دارد؟



طبيعتاً ممكن است در بسياري از مجالس مطالب و مقتل هايي خوانده شود كه صحيح نباشد. مدّاحان و اهل منبر موظّف هستند از مقتل هاي معتبر استفاده كنند كه در زير به دو نمونه از اين مقتل ها اشاره مي كنم.

1. آمالي شيخ صدوق محمد بن علي بن بابويه قمي، متوفاي سال 381 كه صاحب بيش از 300 تأليف و از دانشمندان بنام شيعه است. اين كتاب شامل 97 مجلس درس شيخ صدوق است و از نظر مقتل امام حسين، معتبر و مستند است.

2. نَفَسُ المَهْموم : آخرين و بهترين و مشهورترين مقتل موجود شيعه، تأليف حاج شيخ عباس قمي،كه به عربي و در سال 1335 تأليف شده است. بر مطالب انحرافي خط بطلان كشيده و مقتلي معتبر و مستند است و دو ترجمه توسط علامه ابوالحسن شعراني و شيخ محمد باقر كمره اي از آن صورت گرفته كه دومي با نام در كربلا چه گذشت مكرّر چاپ شده است.

همچنين قابل توجه است كه رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتائي دربارة مصيبتهايي كه بدون سند معتبر نقل مي شود و گاه عنوان مي شود كه از راه الهام و مكاشفه معلوم شده است مي فرمايند : نقل مطالب به صورت مذبور بدون اينكه مستند به روايتي باشد و يا در تاريخ ثابت شده باشد، وجه شرعي ندارد. مگر آنكه نقل ا آن بعنوان بيان حال به حسب برداشت متكلّم بوده و علم به خلاف بودن آن نداشته باشد و تكليف شنوندگان نهي از منكر است، بشرطي كه موضوع و شرايط آن نزد آنان ثابت شده باشد.(1)



















ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و مآخذ :

1. رسالة اجوبة الاستفتائات، (ترجمه فارسي)، ج 2، ص129، سؤال 360



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.